dilluns, 6 d’abril del 2020

CORRECCIÓ CIÈNCIES NATURALS 2

Bon dia!
Com ha anat el cap de setmana? Els que heu pogut sortir a la terrassa o al jardí heu pogut gaudir d'uns dies assolellats.

Així com vos vaig dir, avui vos public les correccions de Ciències Naturals 2.

Esper que vos hagin anat bé les activitats proposades i hagueu tengut temps de poder-les fer. Recordau que moltes vegades les respostes poden ser obertes i una mateixa informació es pot expressar de diferent manera. Heu de tenir-ho en compte i valorar si el que heu posat vol dir el mateix que jo vos he escrit.

Pàgina 65
Exercici 1. Viuen a un medi aquàtic marí amb roques o altres suports, on la força de l'aigua (corrents, onatge) els pot desplaçar d'un lloc a un altre. Per això és important que tenguin una manera d'estar fixos a un lloc.

Exercici 2. Relacionades amb la temperatura. En el desert hi ha molts d'animals que de dia viuen a llorigueres (caus) davall terra.
Relacionades amb la llum. Algunes algues tenen bufetes plenes d'aire per mantenir-se altes i arribar fins a la superfície.
Relaciones amb l'aigua. Algunes plantes poden acumular aigua a les tiges.

Pàgina 67
Exercici 2. Les plantes necessiten aire perquè en ell troben diòxid de carboni per poder fabricar el seu aliment i l'oxigen per respirar.

Exercici 3. Resposta oberta. Les plantes carnívores necessiten atrapar animals i completar així les seves necessitats nutritives ja que viuen en terrenys empantanegats, torberes, ... terres pobres. Solen atrapar insectes petits.

Pàgina 69
Exercici 1. Els vasos llenyosos transporten la saba bruta. Els vasos liberians transporten la saba elaborada.

Exercici 2. Perquè cada tipus de saba es transporta en un tipus de vas diferent, de manera que la saba bruta i la saba elaborada no es mesclen. Els vasos liberians es troben més a prop de la superfície de la tija.

Exercici 3.  Pels estomes, quan es realitza la fotosíntesi, entra el diòxid de carboni i en surt oxigen. En la respiració hi entra oxigen i en surt diòxid de carboni. 
- Les plantes produeixen més oxigen en la fotosíntesi que el que consumeixen quan respiren. Aqueix oxigen que sobra és el que utilitzen els altres éssers vius per respirar.

Pàgina 71
Exercici 1. Productors: plantes de blat. Consumidors primaris: llagosts. Consumidors secundaris: sargantanes. Consumidors terciaris: esparvers

Exercici 2. * AL BLADAR
* Sí, hi haurà éssers vius descomponedors. Si no fos per ells, s'acumularien els cadàvers i restes d'éssers vius.

Pàgina 73
Exercici 3. Resposta oberta. Els esplugabous són ocells que s'alimenten dels paràsits que hi ha a la pell dels búfals. Tant l'esplugabous com el búfal obtenen benefi d'aquesta relació: un obté aliment (ocell) i l'altre desparasitació (búfal); per tant, és una relació de mutualisme.

Exercici 4. Les dues especies, la hiena i el voltor, competeixen pel carnum (restes d'animals morts) del qual s'alimenten. Per tant, és una relació de competència.

"Fes feina amb la imatge"
* És una puça, és un insecte molt petit. No té ales i tenen 6 potes. El cap és petit, el tòrax curt i l'abdomen gruixat. Les potes surten de l'abdomen. Els paràsits de les persones poden ser: poll, cuc intestinal i tènia.
* També competeixen per l'aliment. Els dos animals mengen llavors, fulles, fruita seca i altres parts de plantes.

Pàgina 74. Exercici 1

Pàgina 75. Exercici 1. relacionen, medi, hàbitat, adaptats, terra, llum, terra, fotosíntesi, saba bruta, llenyosos, bruta, elaborada, liberians, diòxid de carboni, oxigen, oxigen, diòxid de carboni, productors, consumidors, carronyaires, xarxes, beneficioses, comensalisme, competència.

Pàgina 76
Exercici 2. Aquesta adaptació permet a la guineu àrtica camuflar-se entre la vegetació quan no hi ha neu i no ser vista pels seus depredadors.

Exercici 3. El dibuix superior és un tall transversal de la tija (color verd) d'una planta. Els vasos liberians (color vermell) i els vasos llenyosos (color blau). El dibuix inferior és l'extrem d'una arrel amb els pèls absorbents.

Exercici 6. Productors: plantes. Consumidors primaris: perdius, insectes i talpons. Consumidors secundaris: guineus i falcons pelegrins.

Pàgina 77
Exercici 9. L'anemona és un animal. 
*S'alimenta d'éssers vius que captura o de les seves restes. 
*És un exemple de mutualisme. Els peixos pallasso estan protegits per les substàncies urticants (piquen) dels tentacles de les anemones i les anemones aprofiten la neteja que els peixos els fan i les restes de menjar que deixen caure.

Exercici 10. Es tracta de mutualisme, ja que tant la guineu com l'esbarzer se'n beneficien.

Demostra el teu talent. Opcional.

Com han anat aquestes activitats?

Fins aviat!
Manoli


2 comentaris:

RECOMANACIONS PER A LES VACANCES

Benvolguts alumnes de 5è, primer de tot donar-vos l'enhorabona a cada un@ de vosaltres per la feina feta ja que no ha estat un curs prec...